ماشین رنو مگان 2000

ماشین رنو مگان 2000

ماشین رنو مگان 2000

رنو مگان 2000

مزایا و معایب رنو مگان 2000

مزایا
  • کابین بزرگ و جادار، قطعات مشترک با دیگر خودروهای رنو، تعلیق نرم در عقب
معایب
  • گیربکس کند، هزینه نگهداری بالا

بررسی اجمالی

دهه 1380 خورشیدی را می‌توان دوران طلایی صنعت خودروسازی ایران قلمداد کرد. در این دوران خودروهای مطرح با برندهای اروپایی و آسیایی در صنایع ایران مونتاژ می‌شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به رنو مگان 2000 اتوماتیک اشاره کرد. این خودرو به همراه هیوندای آوانته و مزدا 3، سدان‌های خارجی اتوماتیک تولید داخل بودند که پس از گذشت یک دهه همچنان نزد اهالی بازار محبوبیت دارند. رنو مگان 2000 فول‌ترین و قدرتمندترین نسخه از نسل دوم مگان محسوب می‌شود که طی دهه 1380 و اوایل دهه 1390 توسط پارس خودرو به تولید می‌رسید. رنو مگان اتوماتیک علاوه بر بهره‌مندی از پیشرانه قوی‌تر و گیربکس خودکار، آپشن‌های بیشتری نسبت به نسخه دنده‌ای داشت و همین مساله سبب شد تا مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گیرد. در حالی که مزدا 3 نقش سدان اسپرت را در این دهه ایفا می‌کرد، رنو مگان اتوماتیک و هیوندای آوانته نمایندگان سدان‌های خانوادگی بودند.

فیلم بررسی رنو مگان 2000

بررسی رنو مگان 2000

رنو مگان خودرویی است که به عنوان یک سدان اندازه متوسط و در میانه دهه 1990 میلادی توسط شرکت رنو به بازار معرفی شد. نسل نخست رنو مگان در سال 1995 و به عنوان نسخه جایگزین رنو 19 به بازار معرفی شد. هفت سال بعد و در 2002، نسل دوم این خودرو با تکیه بر موفقیت نسل اول وارد بازارهای جهانی شد. نسل دوم رنو مگان طی سال‌های 2002 تا 2008 در فرانسه به تولید می‌رسید و علاوه برآن در ایران، تایوان و برزیل نیز مونتاژ شد. تولید مگان در ایران تا سال 2012 میلادی ادامه یافت. 

رنو مگان

 

وظیفه مونتاژ و عرضه رنو مگان در ایران برعهده پارس خودرو قرار گرفت. این شرکت نخست نمونه‌های وارداتی مگان را به بازار ایران عرضه کرد و پس از مشاهده واکنش مثبت مخاطبین، مونتاژ این محصول را آغاز نمود. رنو مگان ابتدا در نسخه دنده‌ای و با پیشرانه 1600 سی سی به دست مصرف کنندگان ایرانی رسید اما از سال 1387 تولید نسخه اتوماتیک آن با پیشرانه قوی‌تر و امکانات بیشتر آغاز شد. رنو مگان 2000 اتوماتیک تا سال 1393 روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت.

داخل رنو مگان 2000

فضای داخلی رنو مگان 2000 نیز ظاهری آرام و به دور از حاشیه را به تصویر می‌کشد که برای مصرف‌کنندگان خانوادگی کاملا مناسب است. ادوات و ابزارهای کابین مگان 2000 ظاهر ساده‌ای دارند و از دکمه‌های لمسی یا آپشن‌های جدید در آن خبری نیست که البته طبیعی به نظر می‌رسد؛ چرا که نسل دوم رنو مگان متعلق به سال 2003 است و بایستی آن را مطابق زبان طراحی دوران خودش بررسی کنید. 

داخل رنو مگان

 

کابین مگان از تریم دو رنگ مشکی و کرم تشکیل شده است و صندلی‌های راحتی دارد. این مساله در کنار صندوق عقب بزرگ و جادار، موجب شده است تا رنو مگان 2000 از ابتدای تولید تا به امروز لقب یک سدان خانوادگی معقول را از سوی مشتریان دریافت کند.

طراحی رنو مگان 2000

رنو در سال 2001 یک مینی‌ون عجیب و نوآورانه به نام آوانتین را معرفی کرد که جزو زشت‌ترین خودروهای دهه 2000 لقب گرفت. با وجود عدم موفقیت آوانتین در بازار، ظاهر آن به الگوی طراحی سایر خودروهای رنو در همان دوران تبدیل شد. یکی از خودروهایی که با الهام از آوانتین شکل گرفت، نسل دوم رنو مگان بود. چراغ‌های بزرگ و نه چندان تهاجمی، جلوپنجره کوچک و آرم بزرگ رنو از جمله مشخصه‌های بارز طراحی رنو مگان هستند. در نمای عقب این خودرو چراغ‌های بزرگ با ظاهری آرام و آراسته مشاهده می‌شوند. نمای جانبی خودرو نیز ساده است اما استفاده از خطوط منحنی به جای خطوط تیز در آن سبب شده است تا ظاهر این بخش باوقار به نظر برسد. 

طراحی رنو مگان

 

اگر تصاویر رنو مگان 2000 را در فضای مجازی جستجو کنید، حتما نمونه‌های هاچ‌بک آن را مشاهده خواهید کرد. در واقع رنو مگان از نسل دوم تبدیل به یک خودرو هاچ‌بک شد و نسخه سدان به عنوان تیپ فرعی این خودرو ایفای نقش می‌کرد. همین مساله باعث شده است تا تناقضاتی در ستون C رنو مگان مشاهده شود، جایی که بیننده احساس می‌کند صندوق عقب بدون هیچ‌گونه ظرافت به مگان چسبانده شده است.

عکس رنو مگان 2000

مشخصات رنو مگان 2000

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، رنو مگان اتوماتیک از پیشرانه 2000 سی سی بهره می‌برد که نسبت به موتور 1600 سی سی نسخه دنده‌ای قوی‌تر است. این پیشرانه حداکثر 136 اسب‌بخار قدرت و 191 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال قدرت در رنو مگان 2000 نیز به وسیله گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و از طریق چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. پیشرانه دو لیتری رنو مگان اتوماتیک بعدها در رنو فلوئنس نیز مورد استفاده قرار گرفت. 

موتور رنو مگان

 

مصرف سوخت ترکیبی رنو مگان 2000 برابر با 7.8 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که به نظر می‌رسد در دنیای واقعی، ارقام بزرگتری را تجربه کنید. شتاب صفر تا صد رسمی 9.4 ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتربرساعت از دیگر مشخصه‌های فنی رنو مگان 2000 هستند.

مشخصات فنی رنو مگان 2000

نام خودرورنو مگان 2000
کشور سازنده
پرچم کشور
فرانسه
سال (طراحی)2003

مشخصات فنی

موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1998 سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت136 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور188 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه
جعبه دنده 4 دنده خودکار
شتاب 0 تا 10011.1 ثانیه
حداکثر سرعت195 کیلومتر در ساعت
وزن1370 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4498 طول – 1777 عرض – 1460 ارتفاع
فاصله بین دو محور2690 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر– لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر– لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی7.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک60 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 3
میزان تولید CO2191 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت

امکانات و تجهیزات رنو مگان 2000

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که رنو مگان 2000 علاوه بر بهره‌مندی از پیشرانه قوی‌تر، امکانات رفاهی بیشتری را نیز نسبت به نسخه دنده‌ای ارائه می‌دهد. البته نباید انتظار تجهیزات فوق‌العاده‌ای را در رنو مگان 2000 داشته باشید، چرا که فناوری ساخت این خودرو متعلق به دو دهه پیش است. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی رنو مگان 2000 می‌توان به این موارد اشاره کرد: رینگ آلومینیومی، سنسور باران، سنسور نور، فرمان برقی، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو با کنترل پشت فرمان، دو کیسه هوا، کارت هوشمند ورود به خودرو، سیستم تهویه اتوماتیک، محفظه بار داخلی و آینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن.

امکانات رنو مگان 2000

ترمز و پایداریEBV – ABS – EBA
کیسه هواکیسه هوای سرنشینان جلو
سیستم صوتی4 بلندگو و قابلیت پخش CD – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
دیگر تجهیزاتسیستم تهویه مطبوع با کنترل خودکار – کارت هوشمند – دکمه استارت – روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) – چراغ مه‌شکن جلو – آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن – شیشه بالابر برقی جلو و عقب – کامپیوتر سفری – پرده شیشه عقب و جانبی – سنسور باران

رقبای رنو مگان 2000 در بازار

مگان 2000 اتوماتیک در زمان عرضه با خودروهایی همچون مزدا 3 و هیوندای آوانته رقابت می‌کرد و این رقابت اکنون در بازار خودروهای دست دوم ادامه دارد. در طی سالیان اخیر نیز خودروهایی همچون کیا سراتو سایپا و جیلی امگرند 7 نیز به این رقابت افزوده شدند. در چنین شرایطی رنو مگان 2000 اتوماتیک با ظاهر نه چندان تهاجمی و قیمت بالای خود، نمی‌تواند حرف چندانی برای گفتن داشته باشد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که انبوه سدان‌های چینی صفر کیلومتر نیز در حال ورود به بازار ایران هستند تا جایگزین خودروهای اروپایی قدیمی شوند.

رنوکار
ارسال دیدگاه